تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/04/18 - 09:08
کد خبر: 240326

بررسی قرارداد با توتال در برنامه جهان‌آرا:

درخشان: کاری را که خودمان می‌توانستیم انجام دهیم را واگذار کردند و جشن پیروزی گرفتند/ شمس اردکانی: شیوه نظارت «خود بر خود»، فسادآفرین است

درخشان با اظهار اینکه "کاری را که خودمان می‌توانستیم انجام دهیم به شرکت توتال واگذار کردند و جشن پیروزی می‌گیرند و این در شأن ما نیست" گفت: مطمئنم حتی یک مهندس مخزن ایرانی معتقد نیست کاری که توتال انجام می‌دهد در داخل انجام‌شدنی نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: درخشان با تأکید بر اینکه "اگر توتال قادر به حل مشکلات ما بود 16 سال پیش این کار را کرده بود و قراردادش با ایران را رها نمی‌کرد" گفت: جهان باید بداند که ایران در چارچوب اقتصاد مقاومتی مشکلاتش را حل می‌کند نه تکیه بر خارجی‌ها.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برنامه جهان آرا شب گذشته 17 تیرماه با موضوع «قرارداد با توتال از منظر اقتصاد مقاومتی» با حضور پرفسور مسعود درخشان اقتصاددان و موسس رشته قراردادهای نفتی و دکتر علی شمس اردکانی اقتصاددان و رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، از شبکه افق سیما بصورت زنده روی آنتن رفت.

* مبالغ قراردادها محرمانه است
مسعود درخشان اقتصاددان و کارشناس ارشد در حوزه اقتصاد نقتی در این برنامه با بیان اینکه کلّیت IPC محرمانه نیست ولی مبالغ قراردادها محرمانه است، گفت: مبنای IPC این است که از موضع ضعف وارد شده‌ایم و این اصلاً به‌نفع کشور نیست. وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که با ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی خلع ید شده بودند حالا با الگوی جدید دعوت می‌شوند، گفت: توتال و مانند آن به‌دنبال منافع خودشان هستند و اگر نظارت دقیق نداشته باشیم هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

پرفسور مسعود درخشان در برنامه جهان آرا

* توتال پرخطا و فاسد است
درخشان با اشاره به اینکه سوابق توتال نشان می‌دهد از نظر فنی خطاهای زیادی داشته و از نظر اخلاقی هم فاسد و اهل رشوه است، گفت: باید از دانش فنی شرکت‌های خدماتی نفتی بهره ببریم نه اینکه یک میدان را 25 سال به خارجی‌ها واگذار کنیم. وی با ابراز اینکه کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند از IPC در جهت منافع سیاسی استفاده کنند هیچ شناختی از بازار جهانی نفت ندارند، گفت: کسانی که می‌خواهند از شرکت‌های غربی علیه استعمار آمریکا استفاده کنند الفبای کار را هم نمی‌دانند.

دانلود

ببینید | منظور از قراردادهای IPC چیست؟

* گرفتن جشن پیروزی در شأن ما نیست
درخشان با اظهار اینکه "کاری را که خودمان می‌توانستیم انجام دهیم به شرکت توتال واگذار کردند و جشن پیروزی می‌گیرند و این در شأن ما نیست" گفت: مطمئنم حتی یک مهندس مخزن ایرانی معتقد نیست کاری که توتال انجام می‌دهد در داخل انجام‌شدنی نیست. وی با تصریح به اینکه دیپلماسی را باید با شیوه‌های سیاسی جلو برد نه حراج منابع نفت و گاز کشور، گفت: جوّی به وجود آمده که فکر می‌کنند کلید حل مشکلات، شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا هستند.

بررسی قرارداد با توتال از منظر اقتصاد مقاومتی در برنامه جهان آرا

* قرارداد محرمانه هیچ کجا مرسوم نیست
درخشان با تأکید بر اینکه "اگر توتال قادر به حل مشکلات ما بود 16 سال پیش این کار را کرده بود و قراردادش با ایران را رها نمی‌کرد" گفت: جهان باید بداند که ایران در چارچوب اقتصاد مقاومتی مشکلاتش را حل می‌کند نه تکیه بر خارجی‌ها. درخشان با بیان اینکه کلید پیشرفت پروژه‌ها در دست شرکت ملی نفت است نه شرکت‌های خارجی، گفت: آنها دنبال منافع ملی ما نیستند بلکه به‌دنبال تأمین سود سهامداران خود هستند. توتال شرکت فاسدی است چون اهل رشوه دادن و تقلب است اما اشکال اصلی از فساد توتال نیست اشکال اصلی از عدم نظارت ماست.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب همه جزئیات قرارداد محرمانه نبود اما هم‌اکنون جزئیات قراردادها محرمانه است و از نظر علمی این موضوع توجیه ندارد، گفت: در هیچ کشور پیشرفته‌ای هم قراردادها محرمانه نیست. دلیل این موضوع را هم باخبر نشدن رقبا عرض می‌کنند در حالی که شرکت‌های بین المللی از احوال هم خبر دارند.

* باید نشان دهیم که به خارجی احتیاج نداریم
درخشان با ابراز اینکه "موضوع مهمتر، ساختار قراردادهای نفتی است که ما را به چه‌سمتی خواهند برد" گفت: قرارداد نفتی IPC قبل از برجام مطرح شد. تحت این عنوان که "قراردادها را جذاب می‌کنیم که در شرایط تحریم هم سرمایه گذاری جذب کنیم" ولی این موضوع با اصول نفتی سازگار نیست. ما باید نشان دهیم که به خارجی احتیاج نداریم کما اینکه بعد از انقلاب هم نشان دادیم.

وی با بیان اینکه نفت و گاز و حقوق نفت و گاز و قراردادها بحث‌های تخصصی هستند و با منافع ملی گره خورده است لذا نباید سیاسی به آنها نگاه کرد، گفت: در رابطه با همین قرارداد توتال نقدهای کارشناسی ما را با بحث‌های غیرعلمی مانند ریختن دیوار تحریم و دلواپسی و ... جواب می‌دهند.

* باید از کشورهای دیگر مشورت بگیریم
درخشان با اظهار اینکه در "کشور نهادی نداریم که بحثهای مهم انرژی را از منظر علمی بررسی کند" گفت: بنابراین ابعاد سیاسی و رسانه‌ای و اتهام گسترش می‌یابد و تاریخ در این رابطه از ما سؤال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه "ما به‌لحاظ فنی در حال و آینده باید تعامل فنی با دنیا داشته باشیم اما این رویکرد به قراردادهای نفتی برای دادن اول تا آخر کار به دست شرکت نفتی رویکردی سنتی است" گفت: کشور ایران با این تجربه باید از شرکت خدمات نفتی تحت عنوان مشورت گرفتن استفاده کند نه اینکه از ابتدا تا انتهای آن را به شرکتهای خارجی واگذار کند.

* عده‌ای عوام‌زده فکر می‌کنند
علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران که یکی دیگر از مهمانان برنامه «جهان‌آرا» بود، با اشاره به اینکه عده‌ای عوام‌زده فکر می‌کنند فروش نفت و گاز درآمدی برای کشور است، گفت: اگر تکنولوژی لازم برای استحصال بهینه نفت و گاز را نداریم باید بهترین فناوری‌ها را به‌کار بگیریم.

وی با بیان اینکه "اگر تکنولوژی لازم را داشتیم در پارس جنوبی از قطر عقب نمی‌افتادیم" گفت: اجرا و بهره برداری 17 فاز پارس جنوبی حاصل مشارکت ایران با خارجی‌هاست.

* شیوه نظارت خود بر خود، فسادآفرین است
شمس اردکانی با ابراز اینکه "انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه دو عاملی هستند که به دنیا نشان دهیم تولید ملی اولویت اول ماست" گفت: باید بدانیم در قراردادهای بین المللی، طرف‌های خارجی عمروعاص هستند و دنبال ابوموسی اشعری می‌گردند.

وی با اظهار اینکه شیوه نظارت خود بر خود، در قراردادهای نفتی فسادآفرین است، گفت: در کرسنت فرد اصلی که با او قرارداد بستند، همان کسی بود که گرای کشتی‌های ایرانی را به صدام می‌داد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب +عکس
کلاهبرداری ۸ میلیاردی با لینک جعلی کالابرگ الکترونیک
مرتضوی: حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند
لیتوانی: طرحی برای اعزام سربازانمان به اوکراین داریم
روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان حین خدمت تسریع شد
دستگیری کلاهبردار مدعی نفوذ در سفارتخانه‌‌ها
فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه
امیدوارکننده ترین آیه قرآن کریم +فیلم
عرضه روایت مستند کودکی حاج قاسم در نمایشگاه کتاب
بورس قرمز ماند/ افت ۱۲ هزار و ۳۲۹ واحدی شاخص کل
تنش بین آمریکا و لبنان +جزئیات
خبرنگار باسابقه صداوسیما درگذشت
رگبار باران و وزش باد شدید در تهران
شوک به پرسپولیس؛ پایان حضور ستاره محبوب؟
خبر جدید برای دارندگان کارت سوخت
شناسایی نقاشی‌های جعلی با هوش مصنوعی
کمیته استیناف آب پاکی را روی دست پرسپولیس ریخت
در دیدار نچیروان بارزانی با فرمانده کل سپاه چه گذشت؟
استقبال از رئیسی در جشن دختران آرمانی +فیلم
وزیر علوم: دانشگاه‌های کم دانشجو ادغام می‌شوند
"مثل ستاره‌" با نوای عبدالرضا هلالی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top